Czcionka:

A+
A-

Kontrast:

Psycholog podpowiada

Psycholog podpowiada Uczniowi >>>

Psycholog podpowiada >>>

 

Dzień dobry.

 

Ponieważ, ze względu na istniejące obecnie ograniczenia, przez dłuższy czas nie będę mogła z Państwem spotykać się osobiście, chciałabym zaproponować pomoc psychologiczną w wersji zdalnej. Mam nadzieję, że przygotowywane przeze mnie mini-poradniki poprawią komfort życia Państwa oraz Waszych dzieci. W miarę możliwości służę także pomocą drogą mailową: bstanczuk@spkrepsko.goleniow.pl

Pozdrawiam,

Barbara Stańczuk

 

Jak dbać o siebie, by mieć siłę wspierać swoje dzieci”

 

Życie dostarcza nam coraz większej ilości wyzwań. Oprócz standardowych obowiązków typu: praca, utrzymanie domu, wychowanie dzieci, ostatnio sporym źródłem stresu stał się lęk o najbliższych i siebie w związku z rozprzestrzeniającą się epidemią. A, gdy boimy się my, to często tym lękiem zarażamy nasze dzieci. No, bo jak mają się nie bać, skoro rodzic, ostoja rodziny, jest sparaliżowany lękiem. Warto więc wykorzystać nadarzającą się okazję i swoje obawy przekuć w rozsądne działanie. Dla rozluźnienie atmosfery pozwolę sobie przytoczyć stary dowcip - "Siedzą 4 żaby nad brzegiem stawu. Trzy z nich postanowiły skoczyć do wody. Ile żab siedzi nad brzegiem?...........To, że trzy żaby postanowiły skoczyć, nie znaczy, że to zrobiły. Podobnie jest z naszymi działaniami. Nie wystarczy podjąć decyzję. Trzeba jeszcze te postanowienia wdrożyć w życie. Nicnierobienie nasila tylko kotłujący się w nas niepokój, a każde sensowne zajęcie go obniża. Warto więc, śledząc zalecenia służby zdrowia i sanepidu dbać o siebie i uczyć tego dzieci. Wprawdzie nie na wszystko mamy wpływ, ale pomimo tego, wiele zdziałać możemy.

Aby dzieciom łatwiej było dostosować się do narzuconych ograniczeń
i wymuszonych obecną sytuacją zmian w życiu codziennym oraz nowej formy nauki należy tłumaczyć im dlaczego zależy nam, aby pozostawały w domu, ograniczały kontakty z rówieśnikami, dbały o higienę, nadrabiały zaległości szkolne oraz bardziej angażowały się w obowiązki domowe.

Do zachęcenia dzieci do otwartego mówienia o tym, co je trapi, pomocna może być znana zabawa "wrzuć strach do kapelusza". Potrzebny bedzie do niej przysłowiowy kapelusz lub, w razie jego braku, zwykła czapka, kartki i długopis. Każdy z rodziny wypisuje na skrawku papieru to, czego w tej chwili najbardziej się obawia, a potem wszyscy zastanawiają się nad sposobami poradzenia sobie z tym lękiem. Warto przy tym pamiętać, że jednym z dobrych sposobów na rozładowanie napięcia jest śmiech, gdyż zapewne nie raz mieliśmy okazję żeby przekonać się, że raczej trudno jest śmiać się
i stresować jednocześnie. Przykładem dobroczynnego działania poczucia humoru mogą być scenki rodzinne pokazywane w filmikach na youtube, gdzie dzieci rapują śmieszne teksty o koronawirusie, a rodzice im akompaniują.

Oczywiście ważne jest też, by nie zbywać wszystkiego żartem, ale też przygotować się na ewentualne rzeczowe pytania naszych pociech. Udzielane im odpowiedzi powinny być dostosowane do wieku i możliwości dziecka. Zawsze jednak trzeba pamiętać, by nie wprowadzać niepotrzebnego elementu grozy, a dostarczać rzeczowych argumentów. Np. dziecko wciąż obawiające się o życie dziadków uspokoić może wyjaśnienie, że dbają oni o swoje bezpieczeństwo, stosują się do zaleceń lekarzy, unikają zbędnych kontaktów, zdrowo odżywiają itp.

Abyśmy mogli skutecznie wspierać swoje dzieci warto jednak najpierw zadbać
o siebie. Należy więc stosować się do zasady podobnej do tej, jaka obowiązuje
w samolocie, gdzie w razie zagrożenia dorosły najpierw zakłada maskę tlenową sobie,
a potem dziecku.

Aby "naładować osłabione akumulatory" proponuję Państwu do wypróbowania różne zajęcia pomocne w doraźnym obniżaniu lęku i poprawianiu sobie nastroju:

 

  • na początek, stare jak świat, lecznicze działanie oddechu. Oddychamy wszyscy,
    by utrzymać się przy życiu. Jednak nie zawsze nasz oddech ma działanie uspokajające. Aby taki się stał warto zafundować sobie kilka minut pracy z oddechem: siadamy wygodnie i powoli wciągamy powietrze nosem, na 2-3 sekundy zatrzymujemy powietrze w płucach, a następnie wydychamy ustami. Staramy się przy tym, aby wydech był dwa razy dłuższy od wdechu i dbamy,
    by było to oddychanie przeponowe (przy wdechu ma się bardziej unosić brzuch,
    a nie klatka piersiowa). Efekty będą lepsze, gdy spróbujemy przy tym myśleć o czymś przyjemnym. Ćwiczenia oddechowe są szczególnie pomocne do opanowania ataków paniki,

  • kolejne ćwiczenie oddechowe polega na oddychaniu naprzemiennym - raz jedną,
    a raz drugą dziurką od nosa. Zainteresowanych szczegółami odsyłam na stronę www.joga-abc.pl/oddech-naprzemienny/,

  • zabawy z dziećmi i domowymi zwierzakami,

  • zabawy słowem, np wymyślanie "recept" na różne okazje. Poniżej przykładowa "recepta na zgodę w rodzinie": Po przebudzeniu gimnastyka na wywołanie uśmiechu od ucha do ucha, po śniadaniu łyżeczka eliksiru na wrażliwość na potrzeby innych, 1x dziennie smarować maścią na zapominanie urazów, szczypta cukru - miłe słowo między posiłkami, a w miarę potrzeby pędzlowanie miodem ostrego języka, wieczorem zakrapianie oczu kroplami na ludzkie złe spojrzenia. Kurację zakończyć okładami z dobrej woli i dużą porcją przytulasków,

  • wysiłek fizyczny, który pomaga uwolnić się od nadmiernego napięcia. Dostarczą go: wiosenne porządki na ogródku, jazda na rowerze, rolkach, hulajnodze, sprzątanie domu, mycie okien, gimnastyka, która przy okazji odciąży nasz przeforsowany kręgosłup,

  • napinanie i rozluźnianie kolejnych partii mięśni (zaczynamy od czoła, przechodząc stopniowo do mięśni twarzy, tułowia, rąk i nóg. Na koniec wyobrażamy sobie jakbyśmy byli drzewem i zapuszczali korzenie w ziemię. Potem rozluźniamy mięśnie – także od góry ku dołowi). Aby poprawić efekt rozluźnienia – na zakończenie robimy ruchy podobne do tych, które robimy przy strzepywaniu paprochów z całego ubrania. Dzieciom można zaproponować zabawę w naprzemienne poruszanie się przez 2-3 minuty jak robot z zardzewiałymi śróbkami, a przez kolejne minuty - jak szmaciana lalka,

  • słuchanie ulubionej muzyki,

  • wspólne oglądanie zdjęć z wakacji i rodzinnych uroczystości,

  • zabawa w kalambury,

  • rysowanie tego, czego się boimy w formie karykatury lub w śmiesznej pozie,

  • opowiadanie nawet starych żartów i dowcipów, a także wymyślanie nowych anegdot oraz śmianie się "całym ciałem",

  • czytanie odprężających książek i gazet,

  • gotowanie ulubionych potraw lub wymyślanie nowych przepisów kulinarnych (można w to zangażować wszystkich członków rodziny),

  • słuchanie śpiewu ptaków przy porannej kawce przy otwartym oknie,

  • kąpiel w wannie z pachnąca pianą, przy zapalonych świecach (niekoniecznie tylko wtedy, gdy Enea pozbawi nas prądu),

  • otaczanie się przyjemnymi dla nas kolorami, których dostarczą nam barwne koce, poduszki czy kwiatki z ogródka,

  • wzajemny masaż, zwłaszcza karku i stóp. Możemy też prosić nasze mniejsze
    i lżejsze Pociechy o delikatne udeptywanie naszych pleców, gdy leżymy na brzuchu,

  • przypominanie sobie sukcesów z przeszłości i swoich mocnych stron,

  • oddawanie się swoim pasjom (gra na jakimś instrumencie, śpiewanie, taniec, pisanie wierszy, opowiadań, przegladanie zebranych kolekcji, itp,

  • podróż w wyobraźni do wymarzonych miejsc. Warto przy tym zaangażować wszystkie zmysły, czyli: wzrok, słuch, smak, zapach, dotyk,

  • unikanie kontaktów, także telefonicznych, z osobami, które próbują zarazić nas lękiem, złym humorem lub poprawiają sobie nastrój naszym kosztem,

  • wypróbowywanie wszystkich inne sposobów, które mogą poprawić Państwu
    i Waszym rodzinom nastrój.

 

Pozdrawiam,

 

Barbara Stańczuk – psycholog
         Szkoła Podstawowa w Krępsku.
   

Data dodania: 2020-03-23 15:40:09
Data edycji: 2020-03-26 23:24:17
Ilość wyświetleń: 91

Ochrona danych osobowych

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy, że:

Administratorem Twoich danych osobowych jest Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Krępsku przy ul. Szkolnej 2, 72-113 Krępsko, reprezentowana przez dyrektora szkoły. Kontakt jest możliwy za pomocą telefonu: 91418-95-27; adresu e-mail: sekretariat@spkrepsko.goleniow.pl.

  1. W sprawach związanych z danymi osobowymi kontaktuj się z Inspektorem ochrony danych poprzez adres e-mail: bkaniuk@proinspektor.pl, za pomocą telefonu: +48 579 979 237 lub pod adresem wskazanym w pkt. 1

  2. Twoje dane osobowe przetwarzane będą w celu realizacji czynności urzędowych tj.:

    • wypełniania obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze w związku z realizowaniem zadań przez Szkołę Podstawową w Krępsku na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c Rozporządzenia;

    • wykonywania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej Administratorowi w związku z realizowaniem zadań przez Szkołę Podstawową w Krępsku na podstawie art. 6 ust. 1 lit. e Rozporządzenia.

  3. W związku z przetwarzaniem danych w celu wskazanym powyżej, Twoje dane osobowe mogą być udostępniane innym odbiorcom lub kategoriom odbiorców. Odbiorcami danych mogą być:

    • podmioty upoważnione do odbioru Twoich danych osobowych na podstawie odpowiednich przepisów prawa;

    • podmioty, które przetwarzają Twoje dane osobowe w imieniu Administratora, na podstawie zawartej umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych (tzw. podmioty przetwarzające).

  4. Twoje dane osobowe będą przetwarzana przez okres niezbędny do realizacji wskazanego w pkt 3 celu przetwarzania, w tym również obowiązku archiwizacyjnego wynikającego z przepisów prawa.

  5. W związku z przetwarzaniem przez Administratora danych osobowych przysługuje Ci:

    • prawo dostępu do treści danych, na podstawie art. 15 Rozporządzenia;

    • prawo do sprostowania danych, na podstawie art. 16 Rozporządzenia;

    • prawo do usunięcia danych, na podstawie art. 17 Rozporządzenia;

    • prawo do ograniczenia przetwarzania danych, na podstawie art. 18 Rozporządzenia;

    • prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, na podstawie art. 21 Rozporządzenia.

  6. W przypadku, w którym przetwarzanie Twoich danych odbywa się na podstawie zgody (tj. art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia), przysługuje Ci prawo do cofnięcia jej w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  7. Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uznasz, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia.

  8. Podanie przez Ciebie danych osobowych jest warunkiem prowadzenia sprawy przez Szkołę Podstawową w Krępsku, przy czym podanie danych jest:

    • obowiązkowe, jeżeli tak zostało to określone w przepisach prawa;

    • dobrowolne, jeżeli odbywa się na podstawie Twojej zgody lub ma na celu zawarcie umowy. Konsekwencją niepodania danych będzie brak możliwość realizacji czynności urzędowych lub niezawarcie umowy.

  9. Twoje dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania.

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Twój Boks
Dowolna informacja
Przykładowy button