Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

20 listopada Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka

20 listopada jest wyjątkowym dniem –przypada wtedy rocznica (w tym roku 35) uchwalenia Konwencji o prawach dziecka.  W tym ważnym dniu dzieci na całym świecie jednoczą się i podejmują wiele działań w imieniu swoich rówieśników – tych, których prawa często są łamane. To radosny dzień, ale z poważnym przesłaniem

W konwencji zapisane jest:

  • prawo do życia i rozwoju, do tożsamości, obywatelstwa,
  • prawo swobody myśli, sumienia i wyznania, wyrażania poglądów, w tym w postępowaniu administracyjnym i sądowym,
  • prawo do ochrony życia prywatnego, rodzinnego, domowego, tajemnicy korespondencji
  • prawo do wychowania w rodzinie i kontaktów z rodzicami w przypadku rozłączenia z nimi, prawo poznania rodziców, jeżeli to możliwe,
  • prawo do wolności od tortur, poniżającego traktowania, przemocy fizycznej lub psychicznej, wyzysku, nadużyć seksualnych,
  • prawo do swobodnego zrzeszania się, pokojowych zgromadzeń,
  • prawo do odpowiedniego do wieku i stopnia rozwoju traktowania w ramach postępowania karnego,
  • prawa społeczne, w tym prawo do odpowiedniego standardu życia, opieki w instytucjach i zakładach, ochrony socjalnej, ochrony zdrowia, rehabilitacji społecznej i zdrowotnej,
  • prawo do ochrony przed wyzyskiem ekonomicznym, podejmowaniem pracy w zbyt wczesnym wieku,
  • prawo do wypoczynku i czasu wolnego,
  • prawo dostępu do informacji i materiałów pochodzących z różnych źródeł,
  • prawa do nauki, w tym prawo do bezpłatnej i obowiązkowej nauki w zakresie szkoły podstawowej.

Szczególną uwagę konwencja poświęca dzieciom niepełnosprawnym, nakładając na państwo obowiązek zapewnienia warunków integracji społecznej, edukacji, rehabilitacji, rekreacji, dostępu do opieki zdrowotnej. Ponadto, konwencja zawiera zasady dotyczące postępowania w przypadku przysposobienia, procedur uchodźczych, ochrony tożsamości dzieci należących do mniejszości etnicznych, religijnych, językowych.

PAMIĘTAJCIE...

• wiem, że wszyscy ludzie są równi,

• wiem, że każdy dąży do szczęścia na swój sposób,

• wiem, że wszyscy, ludzie mają prawa – prawa człowieka,

• wiem, że każdy człowiek, bez wyjątku, ma te same prawa,

• wiem, że prawa człowieka są prawami wszystkich ludzi, również dzieci,

• wiem, że dzieci jako osoby wymagające większej ochrony oprócz praw człowieka mają dodatkowe prawa – prawa dziecka,

• wiem, że ja mam prawa,

• wiem, jakie mam prawa,

• wiem, że prawa nie zależą od wypełnienia obowiązków,

• wiem, jak egzekwować prawa i kogo prosić o pomoc,

• prawa człowieka są dla mnie ważne, więc szanuję również prawa innych osób.

 

Zachęcam do oberzenia filmu https://youtu.be/nhrlnd0rwCk

 

Pamiętajcie, to radosny dzień, ale z poważnym przesłaniem

 

Inga Płosaj-Jurek

pedagog szkolny

Data dodania: 2024-11-20 09:55:47
Data edycji: 2024-11-20 09:15:51
Ilość wyświetleń: 607
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej